מבוא

מהי גֶּנֶאָלוֹגִיָּה

גֶּנֶאָלוֹגִיָּה
סדר הדורות, ענף במדע ההסטוריה החוקר את מוצאם, תולדותיהם וקרבתם של משפחות, בתי אב ושושלות. הגנאלוגיה היא מדע עזר להסטוריה. (אוצר הלשון העברית, יעקב כנעני)
הגנאלוג אוסף מידע על קשרי שארות, בין אם מדובר באנשים שעודם בחיים, ובין אם המדובר בנפטרים, ומבסס את היחסים המשפחתיים ביניהם לצורך בניית אילן יוחסין, או עץ משפחה. המילה גנאלוגיה לקוחה מיוונית. genum פירושו גזע, או משפחה, בצירוף הסיומת לוגיה, או לוגוס - תורה.
עוד...

גנאלוגיה ממוחשבת - תוכנות לארגון, לבניית אילן יוחסין והפקת אילנות יוחסין. מצלמות דיגיטליות. טפסים ממוחשבים. תוכנות שיתופיות. פרוטוקול (ראשי תיבות של GEnealogical Data COMmunication) GEDCOM. הם כלים יעילים מאד שנוצרו בעידן המחשב ועומדים היום לרשות הגנאלוג, בשונה מבעבר הלא רחוק מדי שאז פעולות התעוד נרשמו או שורטטו ידנית.
המחשב מסייע גם באיתור ובזיהוי קשרים משפחתיים באופן אוטומאטי ומקל מאד על עבודת הגנאלוג.




גנאלוגיה והאינטרנט - אתרי בניית אילנות יוחסין. מקורות מידע גנאלוגיים. העברת GEDCOM, אי-מייל. אתר גנאלוגי אישי. מפות אישיות. שיתוף במידע באתרים גנאלוגיים משפחתיים, את כל אלו מציע האינטרנט בדרך כלל ללא תשלום.
קיימים אתרי אינטרנט המציעים גישה למידע גנאלוגי ולמרשמי אוכלוסין וארכיבים של מדינות שונות. הידועות יותר הן: GenoPro, אילנות, שהוחלפה על ידי דורותרי, תוכנת Family Tree Legends, תוכנת Family Tree Maker, תוכנת Legacy ותוכנת GRAMPS החופשית. חלק מתוכנות אלו ייעודיות לגנאלוגיה יהודית וכוללות מרכיבים כאיזכור מיוחד לאנשים שנרצחו בשואה, או המרת תאריכים מתאריך עברי לתאריך לועזי.
גם בישראל פותחה תוכנה אינטרנטית רב לשונית MyHeritage המאפשרת בניית וניהול עץ משפחתי ללא תשלום עד ל-500 רשומות. התוכנה מכילה כלי לחיפוש במאגרים גנאלוגיים רבים בשיטת "צעד יחיד" והיא מטפלת היטב גם בתמונות ובזיהוי פרטים בתמונה.




גנאלוגיה יהודית
חלק מהתוכנות הגנאלוגיות מתאימות גם לגנאלוגיה יהודית וכוללות מרכיבים כמו יכולת לשמירה בעברית ובאנגלית, אפשרות לרישום אינפורמציה בעברית ובלועזית, דוחות 'יארצייט', דוחות גרפיים עם תמונות, המרת תאריכים מספירה עברית לגרגוריאנית, ולהיפך, תכונות מיוחדות להזכרת השואה, גישה ישירה לאתרי גניאלוגיה יהודית באינטרנט, יצור דפי אינטרנט משפחתיים.
מאגרי מידע מקוונים שנוצרו לאחר השואה כצורך להנצחה הפכו במשך הזמן למקורות לאיתור קרובי משפחה, כמו מאגר דפי העד של 'יד ושם' ומאגר הניצולים במוזיאון השואה בוושינגטון.
פרוייקט ספרי "יזכור" המכיל מאות ספרי זכרון לקהילות שהושמדו מהווים אף הם מקור למידע גנאלוגי יהודי.

ג'ואישגן
אתר ה - JewishGen הוא אתר העל למחקר גנאלוגי יהודי. הוא מכיל רישומי לידה, פטירה ונישואין של משפחות עוד מן המאה ה - 19; אפשר לאתר וללמוד בו על ה"שטטל". אם בני המשפחה היגרו לארה"ב - אפשר לחפש אחר רישומי הכניסה שלהם, אפשר ללמוד על מקור שם המשפחה, להשתתף בקבוצות עניין המתעניינות אף הן באותם נושאי מחקר, ליצור קשר עם חוקרים נוספים של אותה משפחה, עיירה, לחפש ולמצוא עצי משפחה שאחרים כבר הכינו ועוד.


גנאלוגיה רבנית
אורי אורבך כבר כתב שכל חילוני יודע ש"סבא שלי היה רב". וכך אנחנו, הדור השלישי או הרביעי שהוריד את הכיפה (או ששומר על תרי"ג. זה לא ממש משנה) יודעים שמאחרינו שושלת ארוכה של רבנים, אבל לא טרחנו ממש לברר מי. אולי יום אחד מישהו אמר לנו – "וייסבלום זה צאצא של אלימלך מליז'נסק" או "הורוביץ – אתה בטח צאצא של השל"ה הקדוש". זה לא ממש עניין אותנו בהתחלה. ואז עברנו בין החפצים של סבא ומצאנו מכתב מצהיב, או פתחנו תנ"ך משפחתי ישן או סידור ומצאנו רישום של שושלת, ונורא עניין אותנו לדעת מי היו האנשים האלו, ואם הגענו כבר אחורה מאה שנים או יותר, מה היה לפני. [כתב שטמון]
עוד... ועוד...




מילון מונחי גנאלוגיה [בסיסי]
אילן יוחסין - עץ משפחה
אב קדמון
GEDCOM
שמות ומקומות בעברית ובלועזית [שמואל Granik גראניק 1933 סנוק Sanok פולין ורעייתו אסתר לבית Mierovitz מאירוביץ 1933 ~ וורשה Warsaw ]
המדור לחיפוש קרובים
פורום שורשים משפחתיים
תוכנה גנאלוגית
תרשים אבות
תרשים צאצאים
הכנסיה המורמונית - טבילת מתים וגנאלוגיה




כלים [תקשורת ואחסון]
ג'י-מייל
בניית קבוצת אנשי קשר: במהלך עבודת החקר מצטברות כתובות דואר אלקטרוני של אנשים שאותם נרצה לכתב ולעדכן כקבוצה. משלוח דואר לקבוצה הוא תהליך פשוט החוסך זמן רב.
כדי לייצר קבוצה יש להגדיר קודם כל את הפרטים בקבוצה. כל כתובת דואר שדבר הדואר שלה נענה באמצעות 'השב' מצטרפת אוטומטית לרשימת אנשי הקשר.
משלוח דואר ללא חשיפת אנשי הקשר בקבוצה: כדי למנוע חשיפת והפצת כתובות הדואר יש לשלוח דואר לקבוצה בדרך הבאה: בתיבת הנמען יש לבחור את כתובת הדואר שלך, את שאר אנשי הקשר יש להוסיף לתיבת 'אל' במצב 'הוסף עותק נסתר'.

מיון וסינון באמצעות תוויות: לכל דבר דואר אפשר להוסיף תווית אחת או יותר. את התוויות אפשר להוסיף לאחר קבלת הדואר. הדרך המומלצת היא להוסיף תוויות אוטומאטית כבר בעת קבלת הדואר. פעולה זו נעשית באמצעות הוספת מסנן.
הוספת מסנן שמות משפחה: בחר, הגדרות > מסננים > צור מסנן חדש > כולל את המילים > למשל: שורצמן OR שוורצמן OR Schwartzman OR פדר OR Feder > השלב הבא > החל את התווית > תווית חדשה למשל: חקר יוחסין > שמור > צור מסנן.
מעתה לכל דבר דואר עתידי שיגיע ויכיל את המילים 'שורצמן' או 'שוורצמן' או 'Schwartzman' או 'פדר' או 'Feder' תוצמד אוטומאטית התווית 'חקר יוחסין'.

מסמך מקוון - בניית טופס ניהול יומן


מומלץ לתעד את הפעילות הגנאלוגית השוטפת בטופס יומן ארועים מקוון. כדי להכין טופס מקוון:
גוגל > Documents > חדש > טופס > כותרת למשל: יומן גנאלוגי > Name למשל: יומן גנאלוגי - צביקה שורצמן > Question title : מס"ד > Help text: מס"ד > Question type:Text > סמן את Make this a required question כשדה חובה. > Done
חזור על פעולה זו עבור שדות תאריך, תיאור, פרטים ומעקב באמצעות Add question
בסיום לחץ על Save.

היומן הגנאלוגי של צביקה שורצמן [דוגמה]
יומן זה איננו אמיתי. הוא משמש כדוגמה להכנת יומן גנאלוגי מקוון.
את טופס היומן אפשר "לשתול" בכל אתר אינטרנט.
מילוי הטופס מעדכן את יומן הארועים הגנאלוגי.


* שדה חובה













Powered by Google Docs Terms of Service Additional Terms


יומן שנה אישי משפחתי.
תבנית תיעוד בסיסית תבנית משפחה גרעינית - תרגום ובניית מסמך מקוון בעברית כולל לוגו המשפחה.ארגון מסמכים
מנוע לבדיקת שמות פרטיים יהודיים

מדריך: חפשו את השורשים שלכם ברשת
צעדים ראשונים במחקר גנאלוגי

אתרי חובה לחקר גנאלוגי.
היכל השמות ביד ושם
Jewish Gen - חקר משפחות יהודיות
פורום שורשים משפחתיים בתפוז
ארכיון רישומים יהודים בפולין -האינדקס הפולני
אליס איילנד - מאגר של כל מי שנכנס לארצות הברית בין 1924-1892
Ancestry.com - אתר (בתשלום) המכיל מאגרי מידע רבים וחשובים. בעיקר למחפשים בארצות הברית
שער למדריכי טלפונים מקוונים מכל העולם
בית התפוצות - ניתן לחפש מידע אודות קהילות, פירושם של שמות משפחה, אילנות יוחסין ואוספי מולטימדיה, כמו גם קישורים לאתרים ולמקורות רבים
מדריך ארכיונים בארץ, באתר החברה הגנאלוגית הישראלית



אתרים משניים [דוגמאות בלבד]
מרכז דינור - ריכוז מקורות היסטוריים יהודיים.
"עקבות" - יהודי הולנד.

ש.ב.
מילוי תבנית תיעוד בסיסית אישית [3 דורות לפחות] ושמירתה כמסמך מקוון.
סריקת תמונות ומסמכים [5-10] נוגעים ושמירתם בג'י-מייל.
בניית קבוצת בעלי עניין ברשימת הכתובות בג'י-מייל